Het multibrand retailconcept staat onder druk en gaat
verdwijnen, mogelijk onder invloed van typische brandstores als Nike en
Apple. Dat voorspelde Jan Peters, eigenaar van de Score Group,
vanochtend tijdens een discussie over de toekomst van retail op Emerce
eRetail in Bussum.
De multibrandomgeving is kansloos, zei Peters. Volgens Peters staan
prijzen en marges onder druk. “Daarentegen voorspel ik een gouden
toekomst voor de warenhuizen, maar in een nieuw model, waarbij de
supermarkt steeds meer als wholesaler fungeert en merken hun eigen
winkel laat inrichten.”
Volgens Peters verandert de markt veel sneller dan iedereen gedacht
had. “OriĆ«nteren in de stad, wie doet dat nog, nu iedereen met een iPad
op de bank zit?”
Maar Greg Nieuwenhuys van outdoor retailer Bever kon zich niet vinden
in de doemverhalen van zijn buurman. “Ik ben blij dat ik de microfoon
even heb”, sprak hij. Nieuwenhuys ziet volop mogelijkheden voor
beleveniswinkels zoals Bever. “In onze branche zien we helemaal niet de
trend van vertikale brandstores. In tegendeel, merken vragen ons juist
om hen te helpen bij het vermarkten van producten.”
Algemeen directeur Linda Keijzer van ANWB zegt niet te geloven in het
multichannel verhaal. “Wij benutten alle kanalen en ze zijn allemaal
even relevant. Wij investeren vooral in nieuwe pilotstores, maar zoeken
wel de vernieuwing op.”
De nieuwe winkels van de ANWB wordt onder meer gekenmerkt door een
‘swipebaar’ digitaal schap en voor specifieke informatie van een
verzekeringsadviseur kunnen klanten zich wenden tot de welbekende
praatpaal in de winkel.
Marc Koster, CEO en mede-oprichter van Create2Fit, ziet de markt
minder zwart-wit. Volgens hem zijn er tal van producten die mensen graag
online bestellen. “Een stofzuiger wil je niet aan de vrienden laten
zien, maar de aanschaf van een televisie is wel degelijk nog altijd een
winkelmoment, waarbij men zich wel online orienteert.”
Toch gelooft Patrick van Buuren, directeur Paradigit, dat winkels
meer de richting opgaan van showrooms. “Ik begrijp heel goed dat een
winkel als Bever weinig last heeft van internet, omdat zij een typische
belevenis bieden. Maar dat geldt niet voor veel andere producten.”
Voor Steven Bakker, al 17 jaar CEO van BAS Group (eigenaar Dixons),
geldt maar een uitgangspunt: “Het is een kwestie van boeien en binden.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten