De inzet van data bij Nederlandse retailers blijft achter in
vergelijking met internationale concurrenten. Door meer en slimmer
gebruik te maken van data kunnen retailers zich beter onderscheiden en
deze concurrentie verslaan. Die conclusie trekt de expertgroep Customer
Data Value Management van Shopping2020 in zijn eindrapport, dat woensdag
is verschenen.
In 2020 zijn concurrentievoordelen als bedrijfsomvang, prijs,
kwaliteit en service volgens de experts minder van belang dan
‘internationaal snel en flexibel kunnen inspelen op de behoeften van de
consument’. Retailers moeten daarom data verzamelen en die omzetten naar
waarde voor de individuele klant. “We zien bij retailers dat de huidige
inzet van data veelal is gericht op het ondersteunen of verbeteren van
bestaande activiteiten in plaats van het creƫren van nieuwe proposities
of zelfs nieuwe business modellen”, stelt voorzitter Guido Fambach,
tevens managing director sales EMEA bij marktonderzoeker comScore.
Via customer data value management komen retailers erachter wat
klanten waarderen en hoe zij zelf de waarde beter kunnen presenteren en
sneller kunnen leveren dan de concurrent. Daarmee blijven klanten langer
behouden. En een klantbehoud van vijf procent kan volgens de
expertgroep leiden tot een winsttoename van meer dan 25 procent.
Retailers moeten slimmer en klantgerichter data verzamelen,
analyseren en gebruiken. Dat kunnen zij onder meer doen door iemand
verantwoordelijk te maken voor datakwaliteit en datacollectie onderdeel
te maken van elke interactie met de klant. In het eindrapport formuleert
de expertgroep meer praktische tips en een ontwikkelmodel waarmee
retailers de stappen naar een datagedreven organisatie kunnen doorlopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten