zaterdag 22 maart 2014

Bonno van der Putten | 'Nederlandse online groei blijft achter bij Europa'

De Nederlandse e-commercemarkt groeit dit jaar minder hard dan in andere Europese landen. Waar voor ons land een omzetgroei van 13,5 procent wordt verwacht, ligt het Europese gemiddelde op 18,1 procent. Dat blijkt uit onderzoek van The Centre for Retail Research, in opdracht van RetailMeNot. Het onderzoeksbureau ondervroeg duizend consumenten en honderd online retailers uit zowel het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Polen als Nederland.
De online retailomzet in ons land komt dit jaar naar verwachting uit op 6,1 miljard euro. De verkoop van tickets, reizen, gokken en verzekeringen is daarin niet meegenomen. Online wordt gedefinieerd als verkopen waarbij de laatste transactie op afstand wordt verricht, ongeacht of het internet is gebruikt om te surfen of prijzen te vergelijken. Ook aankopen via smartphones en tablets zijn meegenomen.
De online groei in ons land wordt net als in Frankrijk en Zweden voornamelijk veroorzaakt door de komst van nieuwe klanten en bestaande online consumenten die vaker winkelen. In totaal wordt dit jaar volgens het onderzoek 7,1 procent van alle Nederlandse retailomzet online geboekt. Het gemiddelde in de acht landen ligt op 7,2 procent, waarbij het Verenigd Koninkrijk (13,5 procent) en Duitsland (9,7 procent) voorop lopen.
Nederlanders geven in 2014 gemiddeld 735 euro uit aan online shoppen, 13,6 procent meer dan een jaar eerder. In totaal doet de Nederlandse consument 11,2 aankopen, die gemiddeld goed zijn voor 66 euro. Het gemiddelde in de acht landen ligt op 898 euro (plus achttien procent), verdeeld over 15,2 aankopen.
De online markt in Polen groeit met 22,9 procent het hardst van alle onderzochte landen. In Duitsland komt de groei uit op 22 procent, fors minder dan de 39,2 procent van vorig jaar. Alleen in Nederland, Frankrijk en Italië valt de groei dit jaar naar verwachting hoger uit dan in 2013.
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten