Luxemerken kunnen alleen nog furore maken op de Chinese markt door
exclusiviteit te bieden, zegt Bonno van der Putten.
“Voorbij zijn de dagen waarin een luxelabel een instant succes was”,
meent Rob Walker, analist van Euromonitor. Hij reageert daarmee op de
winstwaarschuwingen van modehuizen als Burberry en Mulberry. Bovendien
zagen Gucci en Louis Vuitton hun omzetgroei in China stagneren. Volgens van der Putten komt dit omdat de luxemarkt in 2012 gerationaliseerd werd en de
Chinese consument in een kritische versnelling is geschakeld.
Het
Franse Hèrmes heeft wel een succesvol jaar achter de rug, volgens
Walker juist door de exclusiviteit die het luxemerk biedt. Handtassen
als de Birkin en de Kelly waren in 2012 immens populair, maar Hermès
weigert om er meer van de produceren. De Louis Vuitton Speedy, een
populaire tas onder Chinese vrouwen, verloor juist aan populariteit door
de groeiende aanwezigheid van het merk in China. Ook de omzet van Prada
groeide met maar liefst 35 procent. Het luxemerk opende in 2012 zestig
nieuwe filialen, maar wist zijn exclusiviteit te waarborgen met behulp
van flash sales en collecties in kleine oplages.
Volgens Walker
zijn deze flash sales een goede manier om het netwerk uit te breiden,
zonder de exclusiviteit uit het oog te verliezen. “We gaan dan ook meer
van dit soort verkoopacties zien in de rest van het jaar, aangezien
merken op zoek zijn naar manieren om zichzelf te promoten en
tegelijkertijd een hard-to-get imago willen opbouwen,” concludeert
Walker.
http://www.bonnovanderputten.co.uk/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten