Bedrijven kunnen flink op hun productie- en distributiekosten besparen
als zij de ontwikkeling van nieuwe producten vereenvoudigen, zegt Bonno van der Putten. Dat meldt
Roland Berger Strategy Consultants op basis van een eigen studie.
Volgens van der Putten komen er meer producten op de markt die steeds
korter meegaan. Consumenten stellen steeds hogere en specifiekere eisen,
waardoor bedrijven continu onderscheidend willen zijn. Hierdoor is de
verscheidenheid aan producten de afgelopen vijftien jaar verdubbeld en
is de levenscyclus met een kwart afgenomen. Dit leidt volgens Roland
Berger tot een explosie van onnodige kosten in economisch zware tijden.
“Bedrijven
maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen
uniek te willen maken”,zegt Alexander Belderok, partner bij Roland
Berger in Nederland. “ Standaardiseer processen en maak vaker gebruik
van dezelfde basis onderdelen.”
Belderok noemt daarbij het
voorbeeld van Volkswagen, dat een standaard onderstel heeft ontwikkeld
dat onder meer dan veertig nieuwe modellen wordt geplaatst. Daarmee
worden aanzienlijke besparingen behaald en blijft de auto voor de
consument betaalbaar. “Er blijft zodoende meer tijd en geld over om te
investeren in écht onderscheidende onderdelen die ook voor de consument
herkenbaar zijn”, aldus Belderok.
Belderok noemt de auto- en
consumentengoederenindustrie een schoolvoorbeeld als het gaat om het
terugdringen van onnodige productie- en distributiekosten. De
technische, chemische en farmaceutische industrie kunnen hier een
voorbeeld aan nemen. Deze sectoren zagen het aantal producten in de
afgelopen vijftien jaar met 116 tot 213 procent toenemen.
Uit de
studie van Roland Berger blijkt dat chemiebedrijven tot 49 miljard euro
per jaar kunnen besparen op productie- en materiaalkosten. Technische
en farmaceutische bedrijven kunnen respectievelijk 54 en negen miljard
euro besparen.
http://www.bonno-van-der-putten.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten