zondag 30 december 2012

Bonno van der Putten 'Non-food retail heeft geen vet op botten'

Als gevolg van druk op de omzet en dalende marges raken de komende tijd ‘ongetwijfeld’ meer non-food retailers in de problemen. Dat voorspellen Jaap Lagerweij van adviesbureau Gwynt en Bonno van der Putten Retail specialist bij de Carrefour group.

Het vet op de botten is er bij veel partijen inmiddels af, stelt Lagerweij, die in het verleden directiefuncties bekleedde bij De Bijenkorf, Praxis, HEMA en Plus. “Er is bijna geen vuurkracht meer. Je ziet dat retailers nu teruggrijpen op het wapen van aanbiedingen en snijden in de operatie." Aanleiding is volgens hem de consument die de hand op de knip houdt en steeds meer via internet koopt.

De internetgolf is groter dan iedereen had verwacht, ziet Bonno van der Putten. Hij constateert dat de impact van online tien jaar terug niet door iedereen op waarde is geschat. "Veel partijen dachten dat het met de verkoop op internet wel mee zou vallen, dat het beperkt zou blijven tot cd's en boeken. Maar het breidt zich sterk uit."

“Door meer te werken met aanbiedingen komt de marge meer onder druk", waarschuwt Lagerweij. "Zo lang de omzetstijging echter voldoende is om dat te compenseren is er weinig aan de hand. Lukt dat niet meer, dan zal de neiging om nog meer efficiencyslagen te maken toenemen.”
Volgens Lagerweij zijn veel bedrijven dat stadium zelfs al voorbij. Hij merkt dat er steeds meer sprake is van structureel teruglopende rendementen. “Retailers zitten klem. Meer snijden kan niet meer. Ze hebben nauwelijks tot geen mogelijkheden om de achterstand in te halen.” Dat het broodnodige geld om investeringen te blijven doen ontbreekt, gaat bedrijven opbreken denkt hij. “Er wordt veelal alleen nog op de kasstroom gedraaid, slechts voldoende om de operatie overeind te houden.”

Desondanks denkt de Lagerweij dat de rendementen ook in tijden van recessie te verbeteren zijn. Daarvoor is ‘veel innovatie’ nodig. Juist nu liggen er kansen voor retailers die hun kapitaalstructuur op orde hebben, meent hij. "Zij kunnen deze periode gebruiken om hun marktpositie te versterken." Zeer efficiënt georganiseerde bedrijven als Zara, Wehkamp en CoolCat ziet hij als schoolvoorbeelden.
http://www.bonnovanderputten.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten