vrijdag 21 december 2012

Ook retailers moeten met verlanglijstjes werken Bonno van der Putten

In de media was te lezen dat consumenten voor hun kerstinkopen meer uitgeven in webwinkels dan voor Sinterklaas. Niet alleen in de supermarkten woedt deze week een grote concurrentieslag, zegt Bonno van der Putten. Ook online is de strijd rond de consument losgebarsten. En dat is goed nieuws voor de consument. Maar ook voor retailers liggen er veel kansen voor het oprapen om het laatste en belangrijkste kwartaal van het jaar succesvol af te sluiten. De sleutel tot succes is eenvoudig: retailers doen er goed aan, net als consumenten, te werken met verlanglijstjes tijdens de feestdagen.

Leren van Sinterklaasaankopen
Succesvol verkopen tijdens de feestdagen draait vooral om slim inspelen op de wensen van de consument. Dit begint met terugkijken en leren van hun recente koopgedrag. In de VS kijken succesvolle retailers wat wel of niet verkoopt tijdens Thanksgiving en Black Friday zodat ze zien welke trends relevant zijn met kerst en welk product hot is. Fifty Shades of Gray, Ice Age 4 of toch de iPad mini? Wanneer retailers in staat zijn in de paar weken tussen Sinterklaas en Kerst te leren van het zoek- en koopgedrag van de consument kunnen ze beter inspelen op volgende piek.

Wat consumenten wel of niet kochten tijdens Sinterklaas biedt waardevolle inzichten om ze de komende weken een (nog) beter aanbod te doen. Beter inzicht helpt een complementair aanbod te kunnen doen op basis van de recente aankopen. Een kookboek na aankoop van een koksmes, kopjes bij het espressoapparaat dat je met Sinterklaas kocht of een game bij je nieuwe Wii?

Market basket analyse helpt verlanglijstje klant de kassabon van winkelier te worden
In de praktijk blijken deze verbanden lastig te leggen voor de mens. Marketing optimalisatie helpt retailers daarom meer te weten te komen van klanten én het ook te onthouden. Het helpt meer omzet te genereren uit een individueel product door dwarsverbanden te zoeken en een market basket analyse op basis van transactiebonnen te doen. Op deze manier wordt de verlanglijst van de klant de kassabon van de winkelier.

Toch doen de meeste retailers nu vooral aan voorraad denken vanuit de producten die zijn ingekocht en het aanvullen van goed verkopende items. Als een product goed loopt of er is meer Social Media Buzz moeten ze daar slim op inspringen en extra munt uitslaan.

Juiste suggestie leidt tot betere klantenbinding Om de klant in zijn zoektocht te ondersteunen en de juiste suggesties voor een cadeau te kunnen doen wordt meer en meer naar directe interactie met de klant gestreefd. Denk aan de mobiele apps voor telefoon en tablet. Populair bij zowel supermarkten als retailers, waaronder de speelgoedwinkels. Dit maakt het mogelijk, als verlengde van een klantenkaart, de interesse van de klant nog beter te volgen en betere klantenbinding te bereiken. Een app maakt het daarnaast makkelijker om snel nieuwe suggesties te bieden.

Retailers doen er dus goed aan snel trends en slimme productcombinaties te signaleren. Tussen de feestdagen meetpunten opstellen om dit in kaart te brengen en waar nodig hun strategie snel bijstellen door goede analyse van de interesses en aankopen van de klant.


Een scherpe analyse, een innovatie blik of gepeperde mening? RetailNews biedt u een platform.

Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld.
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailNews
- Maximale lengte van 700 woorden

U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.

http://www.bonnovanderputten.fr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten