In de media was te lezen dat consumenten voor hun kerstinkopen meer
uitgeven in webwinkels dan voor Sinterklaas. Niet alleen in de
supermarkten woedt deze week een grote concurrentieslag, zegt Bonno van der Putten. Ook online is
de strijd rond de consument losgebarsten. En dat is goed nieuws voor de
consument. Maar ook voor retailers liggen er veel kansen voor het
oprapen om het laatste en belangrijkste kwartaal van het jaar succesvol
af te sluiten. De sleutel tot succes is eenvoudig: retailers doen er
goed aan, net als consumenten, te werken met verlanglijstjes tijdens de
feestdagen.
Leren van Sinterklaasaankopen
Succesvol
verkopen tijdens de feestdagen draait vooral om slim inspelen op de
wensen van de consument. Dit begint met terugkijken en leren van hun
recente koopgedrag. In de VS kijken succesvolle retailers wat wel of
niet verkoopt tijdens Thanksgiving en Black Friday zodat ze zien welke
trends relevant zijn met kerst en welk product hot is. Fifty Shades of
Gray, Ice Age 4 of toch de iPad mini? Wanneer retailers in staat zijn in
de paar weken tussen Sinterklaas en Kerst te leren van het zoek- en
koopgedrag van de consument kunnen ze beter inspelen op volgende piek.
Wat
consumenten wel of niet kochten tijdens Sinterklaas biedt waardevolle
inzichten om ze de komende weken een (nog) beter aanbod te doen. Beter
inzicht helpt een complementair aanbod te kunnen doen op basis van de
recente aankopen. Een kookboek na aankoop van een koksmes, kopjes bij
het espressoapparaat dat je met Sinterklaas kocht of een game bij je
nieuwe Wii?
Market basket analyse helpt verlanglijstje klant de kassabon van winkelier te worden
In
de praktijk blijken deze verbanden lastig te leggen voor de mens.
Marketing optimalisatie helpt retailers daarom meer te weten te komen
van klanten én het ook te onthouden. Het helpt meer omzet te genereren
uit een individueel product door dwarsverbanden te zoeken en een market
basket analyse op basis van transactiebonnen te doen. Op deze manier
wordt de verlanglijst van de klant de kassabon van de winkelier.
Toch
doen de meeste retailers nu vooral aan voorraad denken vanuit de
producten die zijn ingekocht en het aanvullen van goed verkopende items.
Als een product goed loopt of er is meer Social Media Buzz moeten ze
daar slim op inspringen en extra munt uitslaan.
Juiste suggestie leidt tot betere klantenbinding Om
de klant in zijn zoektocht te ondersteunen en de juiste suggesties voor
een cadeau te kunnen doen wordt meer en meer naar directe interactie
met de klant gestreefd. Denk aan de mobiele apps voor telefoon en
tablet. Populair bij zowel supermarkten als retailers, waaronder de
speelgoedwinkels. Dit maakt het mogelijk, als verlengde van een
klantenkaart, de interesse van de klant nog beter te volgen en betere
klantenbinding te bereiken. Een app maakt het daarnaast makkelijker om
snel nieuwe suggesties te bieden.
Retailers doen er dus goed aan
snel trends en slimme productcombinaties te signaleren. Tussen de
feestdagen meetpunten opstellen om dit in kaart te brengen en waar nodig
hun strategie snel bijstellen door goede analyse van de interesses en
aankopen van de klant.
Een scherpe analyse, een innovatie blik of gepeperde mening? RetailNews biedt u een platform.
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
-
Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij
eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld.
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailNews
- Maximale lengte van 700 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
http://www.bonnovanderputten.fr
Geen opmerkingen:
Een reactie posten