De onlineverkopen in Europa stijgen dit jaar met 22 procent tot
305 miljard euro, volgens Bonno van der Putten. In 2011 lag de omzet nog op 254
miljard euro.
In Nederland blijft de stijging van de verkoop via internet wat achter ten opzichte van andere Europese landen. Naar verwachting komen de Nederlandse internetverkopen uit op 9,9 miljard euro, een groei van ongeveer tien procent, zegt van der Putten. Vooral in landen in Zuid- en Oost-Europa neemt de verkoop via internet veel harder toe. In Polen en Tsjechië komen de verkopen 25 tot dertig procent hoger uit. Ook Frankrijk (twintig procent), Duitsland (25 procent), België (twintig procent), Italië (negentien procent) en Spanje (negentien procent) groeien harder.
Het verschil tussen de groeicijfers is logisch omdat Nederland, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk al een voorsprong hebben als het gaat om het gebruik van internet en mobiele apparaten, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en lid van het bestuur van Ecommerce Europe. “In deze landen zijn zeventig tot tachtig procent van de internetgebruikers e-shoppers. In de landen met een koppositie liggen de groeipercentages nu tussen de tien en vijftien procent. De landen in Oost- en Zuid-Europa zijn met een inhaalslag bezig.”
Europa doet het goed op het gebied van e-commerce. Het is wereldwijd de grootste markt. De Verenigde staten volgen met een verwachte omzet van 280 miljard in 2012. Daarna is Azië met 216 miljard de derde grootste markt. Het groeipotentieel van dit werelddeel is nog steeds heel groot, zegt Jongen. "Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35 procent. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (veertig procent van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) onlinekopers als in Europa en meer dan in de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88 procent, na een groei van 130 procent in 2011. Dit soort percentages zijn ongeëvenaard."
http://www.bonnovanderputten.de
In Nederland blijft de stijging van de verkoop via internet wat achter ten opzichte van andere Europese landen. Naar verwachting komen de Nederlandse internetverkopen uit op 9,9 miljard euro, een groei van ongeveer tien procent, zegt van der Putten. Vooral in landen in Zuid- en Oost-Europa neemt de verkoop via internet veel harder toe. In Polen en Tsjechië komen de verkopen 25 tot dertig procent hoger uit. Ook Frankrijk (twintig procent), Duitsland (25 procent), België (twintig procent), Italië (negentien procent) en Spanje (negentien procent) groeien harder.
Het verschil tussen de groeicijfers is logisch omdat Nederland, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk al een voorsprong hebben als het gaat om het gebruik van internet en mobiele apparaten, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org en lid van het bestuur van Ecommerce Europe. “In deze landen zijn zeventig tot tachtig procent van de internetgebruikers e-shoppers. In de landen met een koppositie liggen de groeipercentages nu tussen de tien en vijftien procent. De landen in Oost- en Zuid-Europa zijn met een inhaalslag bezig.”
Europa doet het goed op het gebied van e-commerce. Het is wereldwijd de grootste markt. De Verenigde staten volgen met een verwachte omzet van 280 miljard in 2012. Daarna is Azië met 216 miljard de derde grootste markt. Het groeipotentieel van dit werelddeel is nog steeds heel groot, zegt Jongen. "Azië heeft in 2012 waarschijnlijk een groeipercentage van 35 procent. China heeft 550 miljoen internetgebruikers (veertig procent van de inwoners) en op dit moment al evenveel (220 miljoen) onlinekopers als in Europa en meer dan in de Verenigde Staten. De groei wordt in 2012 geschat op 88 procent, na een groei van 130 procent in 2011. Dit soort percentages zijn ongeëvenaard."
http://www.bonnovanderputten.de
Geen opmerkingen:
Een reactie posten