Consumenten vragen steeds meer om een gepersonaliseerde winkelervaring, meldt Bonno van der Putten.
Daarnaast hebben ze vaker de behoefte om internationaal te winkelen met
behoud van de lokale beleving. Het softwareconcern Oracle heeft op
basis van eigen onderzoek onder consumenten tussen de 18 en 60 jaar uit
Braziliƫ, China, Duitsland, Japan, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en
de Verenigde Staten dit bekend gemaakt.
In het zogenaamde 'Evolution of Experience
Retailing- onderzoek’ wordt geconcludeerd dat 'door de toenemende
populariteit van grensoverschrijdend winkelen onder consumenten,
winkeliers hun strategie moeten aanpassen om te kunnen concurreren met
buitenlandse retailers'.
Volgens van der Putten kunnen lokale winkeliers
zich alleen onderscheiden door een persoonlijke service te bieden. Maar
liefst 88 procent van de respondenten geeft aan dit vrij tot zeer
belangrijk te vinden. Vooral hoogopgeleide respondenten willen een
relevante winkelervaring met de juiste frequentie van contactmomenten en
persoonlijke aandacht van de winkelier.
Consumenten kunnen ook
slecht tegen ondermaatse of onvriendelijke service. Meer dan de helft
van de respondenten (53 procent) geeft aan dat ze na slechte bediening
overstappen naar een concurrent, of retailer in kwestie actief zouden
afraden (55 procent). Vooral jonge, meer technisch onderlegde
consumenten uiten hun ongenoegen via sociale medianetwerken (37
procent).
Uit het onderzoek blijkt verder dat er duidelijke
verschillen zijn in perceptie bij instore of online winkelen. 56 procent
van de ondervraagden geeft aan graag de mogelijkheid te hebben om
overal en op ieder moment van de dag te kunnen winkelen. Daarnaast vindt
61 procent van de deelnemers het belangrijk dat online winkels
makkelijk te benaderen zijn. In een fysieke winkel willen consumenten
juist producten kunnen zien en testen (62 procent) in een prettige,
inspirerende omgeving (56 procent).
"Het tempo van de
veranderingen in de huidige mondiale markt is ongekend. We zien dat
klanten nu de leiding hebben”, licht senior vice president en general
manager Mike Webster van Oracle Retail toe. “Ze willen op elk gewenst
moment, op iedere locatie aankopen kunnen doen en willen daarbij
gebruikmaken van de voordelen van de concurrerende markt en de nieuwste
technologieĆ«n. Dit is het tijdperk van het individu.”
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten