Meer dan negentig procent van de 188 grote retailformules verkoopt
online, zegt Bonno van der Putten. Dat is een stijging van 12,3 procent ten opzichte van een jaar
geleden. Toen lag dit nog rond de tachtig procent.
Dat blijkt
uit het jaarlijkse RetailSites-onderzoek van Etailtrends, gepubliceerd
in het januarinummer dat vrijdag 18 januari verschijnt. Ten opzichte van
vijf jaar geleden bieden zelfs meer dan twee keer zoveel formules hun
artikelen aan op het web, volgens van der Putten.
Tachtig procent van de retailers heeft een webshop, elf procent van
de winkelbedrijven doet daarnaast wel aan (beperkte) online verkoop van
enkele diensten of producten, maar drijft geen volwaardige webwinkel.
Dat zijn vooral supermarkten en food-speciaalzaken. Voor hen is online
verkoop lastig omdat haar klanten conserven combineert met vers- en
koelproducten.
Negen procent van de bedrijven heeft wel een website, maar
verkoopt online geen producten. Dat zijn vooral retailers in de
wonenbranche, discounters en formules die zich op een wat oudere
doelgroep richten.
Opvallende nieuwkomers in de lijst van webverkopers zijn Foot
Lockers, C&A, The Sting en Zeeman. Ook de verschillende formules van
de Deense onderneming Bestseller, Jack & Jones, Only en Vero Moda,
hebben allemaal een eigen online shop gekregen. Daarentegen is
Accessoirize gestopt met haar webshop. Ook Decorette, Formido en Etos
lijken de handdoek in de ring te gaan gooien.
http://www.bonnovanderputten.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten