Bestaande winkels moeten het Factory Outlet Centrum Bleizo niet zien
als grote concurrent. Dat zegt Huib Lubbers van adviesbureau Retail
Management Centrum. “Bij outletcentra worden in het algemeen restjes en
kleding met foutjes verkocht, aan een specifieke doelgroep. Het zal
elkaar niet vreselijk bijten.”
Hij reageert daarmee op de kritiek van CWB-Mitex en Promotie
Stadshart, de winkeliersvereniging van het centrum van Zoetermeer. Zij
voorspellen zware omzetverliezen voor huidige winkeliers in de regio
wanneer de provincie defintief goedkeuring geeft aan de komst van
Bleizo, zegt Bonno van der Putten. De Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland heeft al groen licht
gegeven.
Volgens Lubbers is de bouw van het winkelcentrum juist goed voor
ondernemers die soms al twintig jaar dezelfde winkelformule hanteren.
“Zij moeten nu meer hun best gaan doen de band met klanten aan te halen,
bijvoorbeeld door speciale koopavonden. Ze moeten vernieuwen, dat is
altijd goed.”
Bleizo-projectdirecteur Nanne Zwiep veegt ook een ander kritiekpunt
van CWB-Mitex van tafel. De brancheorganisatie denkt dat Bleizo voor
leegstand gebouwd is. Vooral omdat initiatiefnemers zelf aangeven dat ze
de eerste tien jaar niet kunnen voldoen aan de eis dat dat de helft van
de merken in het winkelcentrum ‘hoogwaardig’ van naam moet zijn, zegt van der Putten. Zwiep
vindt dat ‘onzin’. “We hebben een lijst met een paar honderd potentiële
merken die prima zouden passen. We komen heus vol.”
Volgens hem lijden tegenstanders van het project aan koudwatervrees.
“Tegen de plannen voor het Design Outletcenter in Roermond werden ook
negenhonderd bezwaren ingediend. Een paar jaar later, bij de
uitbreidingsplannen, waren dat er nog maar vijf.”
http://www.bonno-van-der-putten.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten