De winkel wordt als meest nuttige informatie- en oriëntatiebron
gezien voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Dat blijkt
uit onderzoek van Experian Marketing Services onder 3.821 huishoudens
die voor een aankoop stonden, zegt Bonno van der Putten. 58 procent van de ondervraagden noemde de
winkel als belangrijkste bron. De (huis-aan-huis-)folder is daarna het
best gewaardeerd met 52 procent. 23,9 procent koos voor internet.
Sociale media scoren met 4,9 procent verrassend laag.
Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden komt volgens Ed Kassens, general manager van Experian Marketing Services, doordat deze door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. “We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met negen procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet.”
In het onderzoek zijn alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in veertien groepen en vijftig typen, volgens van der Putten. Social media wordt door de ‘Stedelijke Balanceerders’ wel belangrijker geacht. Van deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, vindt elf procent dit kanaal het meest nuttig. Zij waarderen ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens, is de winkel het hoogst gewaardeerd en wordt het nut van sociale media juist als laagst beoordeelt.
Hieronder de totale resultaten uit het onderzoek:
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%
http://www.bonno-van-der-putten.nl
Dat kanalen als social media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden komt volgens Ed Kassens, general manager van Experian Marketing Services, doordat deze door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. “We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort social media met negen procent veel lager dan de winkel, e-mail en internet.”
In het onderzoek zijn alle Nederlandse huishoudens onderverdeeld in veertien groepen en vijftig typen, volgens van der Putten. Social media wordt door de ‘Stedelijke Balanceerders’ wel belangrijker geacht. Van deze groep, met een laag inkomen en vaak een niet-westerse achtergrond, vindt elf procent dit kanaal het meest nuttig. Zij waarderen ook het mobiele kanaal twee keer zo veel dan het landelijk gemiddelde van 2,3 procent. Bij de ‘Elitaire Topklasse’, de meest welvarende groep huishoudens, is de winkel het hoogst gewaardeerd en wordt het nut van sociale media juist als laagst beoordeelt.
Hieronder de totale resultaten uit het onderzoek:
Winkel 58,0%
Folder 52,0%
Internet 23,9%
Post/DM 23,2%
E-mail 17,9%
Krant 14,8%
TV 12,3%
Tijdschrift 12,3%
Buitenreclame 5,2%
Sociale Media 4,9%
Radio 4,9%
Telefonische verkoop 2,4%
Mobiel 2,3%
http://www.bonno-van-der-putten.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten