Consumenten letten in de toekomst meer op de digitale mogelijkheden die
een product biedt dan op het product zelf. Volgens onderzoeksbureau
Jungle Minds wordt het product steeds minder relevant voor consumenten.
Jungle
Minds interviewde 22 e-commerce- en online marketingmanagers en testte
de resultaten onder ruim honderd respondenten, zegt Bonno van der Putten. “Het onderzoek laat zien
dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk”, aldus Eduard de
Wilde, managing partner bij Jungle Minds. “Een tijdperk waarin de klant
zijn keuzes vooral baseert op de digitale services die onlosmakelijk
gekoppeld zijn aan het gebruik van een product.” Jungle Minds verwacht
dan ook dat de concurrentie zich in elke branche voornamelijk op
digitale services zal afspelen.
Volgens het bureau is veertig
procent van de deelnemende bedrijven nog niet doordrongen van de
noodzaak om te investeren in een digitale toekomst, volgens van der Putten. “Bedrijven die tot
nu toe hebben afgewacht, merken dat hun klanten steeds hogere eisen
stellen aan hun digitale dienstverlening”, aldus De Wilde. “Als zij nu
niet inspelen op die klantbehoefte kan het wel eens te laat zijn.”
Het
onderzoek laat daarnaast zien dat klanten, ondanks de toenemende
prijstransparantie op het internet, niet prijsbewuster zijn. Slechts
zeven procent van de geïnterviewde managers constateert dat de consument
meer op de prijzen let. Klanten zouden vooral hogere eisen stellen aan
service, sneller afgeleid en minder loyaal zijn.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten