Fashionretailer H&M was in 2011 wederom de grootste afnemer van
biologisch katoen. Het winkelbedrijf heeft momenteel 7,6 procent van al
het verkochte biologische katoen op zijn naam staan, zo blijkt uit
onderzoek van Textile Exchange. C&A en Nike staan respectievelijk op
de tweede en derde plaats in de top tien van grootste afnemers, zegt bonno van der putten.
H&M
gebruikt sinds 2004 gecertificeerd biologisch katoen en werd kort
daarna lid van het Better Cotton Initiative, een organisatie die boeren
in duurzame katoenteelt ondersteunt. De retailer wil niet alleen de
arbeidsomstandigheden van boeren verbeteren, maar ook het verbruik van
water en chemicaliën verminderen. Zo is er 8500 liter water nodig om
genoeg katoen te laten groeien voor één paar jeans.
“We
investeren niet alleen in biologisch katoen maar ook in Better Cotton”,
aldus Henrik Lampa, productmanager Duurzaamheid bij H&M. “Dat is
niet biologisch, maar wordt wel geproduceerd met minder water en minder
chemicaliën onder betere omstandigheden. Daarnaast willen we veel meer
gerecycled katoen gebruiken.”
H&M werd vorig jaar al
bestempeld als grootste afnemer van duurzaam katoen, volgens van der Putten. De retailer heeft
als doelstelling om vanaf 2020 alleen nog maar met de duurzaam
geproduceerde stof te werken.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten