zondag 25 november 2012

Bonno van der Putten en de Trends in fashion

Er zijn vijf grote trends waar de fashion-branche mee te maken heeft. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, dat Lianne van der Wijst van deze marktonderzoeker tijdens Consumententrends 2012 presenteerde. In een branche waar de Nederlander gemiddeld 500 euro per jaar besteedt (overigens 52% van alle bestedingen komt van vrouwen van 50 jaar en ouder) gaat op dit moment 9% online, zegt Bonno van der Putten. In Duitsland is dat al 20%. Een van de belangrijkste trends is dan ook de ontwikkeling naar online.

Maar ook het vervagen van grenzen, volgens van der Putten. Tussen offline en online. Maar ook internationale retailers die de lokale markt betreden, zoals Abercrombie & Fitch. Of de grenzen tussen kanalen. Zo verkoopt Albert Heijn tegenwoordig ook kleding.

Er komen nieuwe concurrenten. Primark, Zalando en Action drukken hun stempel. En in een verzadigde markt betekent dat dat rechtstreeks invloed heeft op bestaande spelers.

Door de crisis is er een dalend consumentenvertrouwen. Van alle consumenten bezuinigt 10 tot 15% op bestedingen in fashion. Downtrading en uitgesteld koopgedrag komen veel voor.

Door dit veranderende koopgedrag is er veel leegstand. A-lokaties worden sterker, maar dat gaat duidelijk ten koste van B-lokaties.

Uiteindelijk zal de huidige trend van cross channel retailing evolueren naar individualized personal offers op basis van ‘big data’, ofwel de overvloed aan informatie die ontstaat over klanten en klantgroepen.
http://www.bonno-van-der-putten.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten