Er zijn vijf grote trends waar de fashion-branche mee te maken heeft. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, dat Lianne van der Wijst
van deze marktonderzoeker tijdens Consumententrends 2012 presenteerde.
In een branche waar de Nederlander gemiddeld 500 euro per jaar besteedt
(overigens 52% van alle bestedingen komt van vrouwen van 50 jaar en
ouder) gaat op dit moment 9% online, zegt Bonno van der Putten. In Duitsland is dat al 20%. Een van
de belangrijkste trends is dan ook de ontwikkeling naar online.
Maar ook het vervagen van grenzen, volgens van der Putten. Tussen offline en online. Maar ook
internationale retailers die de lokale markt betreden, zoals
Abercrombie & Fitch. Of de grenzen tussen kanalen. Zo verkoopt
Albert Heijn tegenwoordig ook kleding.
Er komen nieuwe concurrenten. Primark, Zalando en Action drukken hun
stempel. En in een verzadigde markt betekent dat dat rechtstreeks
invloed heeft op bestaande spelers.
Door de crisis is er een dalend consumentenvertrouwen. Van alle
consumenten bezuinigt 10 tot 15% op bestedingen in fashion. Downtrading
en uitgesteld koopgedrag komen veel voor.
Door dit veranderende koopgedrag is er veel leegstand. A-lokaties
worden sterker, maar dat gaat duidelijk ten koste van B-lokaties.
Uiteindelijk zal de huidige trend van cross channel retailing
evolueren naar individualized personal offers op basis van ‘big data’,
ofwel de overvloed aan informatie die ontstaat over klanten en
klantgroepen.
http://www.bonno-van-der-putten.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten