zondag 25 november 2012

De toekomst van winkelen Bonno van der Putten

Dinsdag 20 november vond het eerste NRW Trendupdatecongres plaats. In samenwerking met onderzoeksbureau GfK zijn de belangrijkste trends uit het scenarioplannigstraject van 2011 opnieuw onderzocht, zegt Bonno van der Putten. Hoe ziet het Nederlandse winkellandschap er een jaar later uit?

Sprekers
Eerste spreker deze middag was prof. dr. Jaap van Duijn, oud-topman bij Robeco en tegenwoordig bekend als columnist van De Financiële Telegraaf. Hij hield het publiek voor dat het consumentenvertrouwen in oktober 2012 op het laagste peil stond van de afgelopen 30 jaar. Toch noemt Van Duijn de huidige tijd een fantastische tijd: “Nu kan het ten minste weer gaan over ‘beter’ in plaats van ‘meer’ “.

Alan Thompson, directeur van ontwerp- en reclamebureau Portland Design Associates en betrokken bij een indrukwekkende lijst van projecten zoals Inter Ikea, Mall of Arabia en Westfield Stratford. Hij roept ons op ‘to re-think shopping’. Om succesvol te blijven moeten winkelomgevingen zich blijven aanpassen. De consument van vandaag verwacht namelijk beleving. Of zoals Thompson het zegt:
It’s no longer about stores, it’s about stories”.

Tom Coronel, bekend Nederlands autocoureur en de laatste jaren ook zeer succesvol internetondernemer raadt het publiek aan altijd naar zijn klant te luisteren. Als succesvol ondernemer moet je alles willen weten en alles willen meten van je klant. Daarmee maak je het verschil. Een goed gebruik van social media is daarbij essentieel. Zijn stelling is dan ook dat
“grootwinkelbedrijven alleen kunnen overleven als ze inzetten op hun online verkoopkanaal”.

Debat
Tot slot een debat tussen twee iconen uit het Nederlandse vastgoed: prof. dr. Cor Molenaar, bekend van zijn prikkelende uitspraken in uitgaven als ‘Het einde van winkels’ en drs. Tie Liebe, nestor van projectontwikkelend Nederland. Molenaar stelt dat mensen altijd zullen blijven winkelen. Maar de consument van tegenwoordig heeft wel ‘gevoel’ nodig bij zijn aankoop. Succesfactor voor de winkels van de toekomst is dat een winkelomgeving alle zintuigen moet prikkelen. Alleen daarmee kun je beleving creëren en de consument blijvend interesseren. Tie Liebe stelt dat er nog tientallen locaties zijn in Nederland waar te weinig winkels zijn. Ook de ontwikkeling van Bleizo ziet Liebe dan ook als
“een toegevoegde waarde voor de Nederlandse winkelstructuur”.

NRW Trendupdate
Tijdens het congres is het eerste exemplaar van de NRW Trendupdate 2012 uitgereikt aan Tie Liebe en Cor Molenaar. Deze handzame publicatie geeft een update van de actuele trends, onzekerheden en scenario’s binnen de retailvastgoedsector. Molenaar neemt de NRW Trendupdate in ontvangst met de woorden:
“De trends zijn nu duidelijk. Het komt nu op actie aan!”.

http://www.bonno-van-der-putten.com



Geen opmerkingen:

Een reactie posten