Vastgoeddisciplines en politiek moeten herbezinnen op de
randvoorwaarden waarmee de vitaliteit van steden kan worden versterkt.
Dat stelt Johan Haringsma, directeur research & consultancy van de
WPM Groep in het novembernummer van RetailTrends. “Beleving en de
behoefte van gebruikers zijn steeds belangrijker en daardoor behoeft het
vastgoedproces andere accenten.”
De vastgoedpraktijk heeft zich volgens hem jarenlang gekenmerkt door
een lineair proces van planning en realisatie waarin verschillende
disciplines acteerden, hun eigen rol speelden en weinig risico liepen, zegt Bonno van der Putten.
“Door de verandering in de markt zal deze werkwijze worden aangepast.
Eén van de principes die een rol gaan spelen is die van ketenomkering,
gecombineerd met ketenintegratie.”
De WPM Groep-directeur
verwacht dat de eindgebruikers centraal komen te staan in het plan- en
realisatieproces. Social media gaat die ketenomkering volgens hem steeds
meer faciliteren.
Haringsma voorspelt dat het veranderingsproces kan worden gemarkeerd aan de hand van vijf punten:
1. Wensen en behoeften van burgers en consumenten centraal
2. Balans tussen productiviteit en innovatie.
3. Samenhang van functies en locaties.
4. Focus op uniciteit en authenticiteit.
5. Keuzes maken in beleid en bestuur.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten