Nieuwe technologieen, zoals biotech, nanotech en dna-technologie
zullen een zeer grote invloed hebben op het consumentengedrag in de
nabije toekomst, zegt Bonno van der Putten. De komende twintig jaar wordt de meest revolutionaire
periode in de geschiedenis van de mensheid. Dat stelde trendwatcher Yuri van Geest
tijdens Consumententrends 2012. Hij nam de zaal mee in een
rollercoaster, volgens van der Putten. Door de exponentionele groei van technologie ontstaat een
wereld van sensors en tracking, van robots en drones, van nieuwe
interfaces. Het resultaat: participation, prediction, personalisation en
prevention. Vier nieuwe p’s dus. Een technologische dienst als Watson
vervangt de huisarts, want is veel accurater en bovendien een stuk
goedkoper. Er komen zelfsturende auto’s, De ‘quantified self’-movement
zorgt ervoor dat de consument werkelijk ‘in control’ is.
Zelfs ‘het geld gaat eruit’, volgens Van Geest. De empowered citizen
ontstaat. Van correctief gedrag (denk aan de zorg), gaan we naar
preventief opereren. Je mobiel is de navigator van het leven.
Van Geest is een begenadigd spreker, die in een moordend tempo de
toehoorder meeneemt naar een allesveranderende toekomst. Ter illustratie
zijn presentatie over Quantified Self tijdens TEDx:
http://www.youtube.com/watch?v=SxotHJ1zEk4
Geen opmerkingen:
Een reactie posten