Terwijl de Spaanse economie in een zware crisis zit, zijn er
winkelbedrijven die zich aan de malaise onttrekken, zegt bonno van der putten. Supermarkt Mercadona
en kledingketen Zara zijn positieve uitzonderingen in een retailmarkt,
die in september een omzetdaling van ruim tien procent moest slikken.
Volledig tegen de stroom in groeit hun omzet, winst, het
personeelsbestand en het aantal verkooppunten.
Inditex, het
moederbedrijf van Zara, verdient elke dag 66 miljoen dollar. De
kledingwinkel Zara telt 5693 winkels in 85 landen.Alleen in de eerste
zes maanden van 2012 opende Inditex al 166 nieuwe winkels. Met de
modedetailhandel is er nooit eerder iemand zo rijk geworden als eigenaar
Amancio Ortega. Hij behoort volgens Forbes in de top vijf rijkste
mensen van de wereld, terwijl Bloomberg Markets hem zelfs op plek drie
van de lijst zet.
Ook de Spaanse supermarkt Mercadona van directeur
Juan Roig loopt als een trein, volgens van der Putten. Elke dag bezoeken miljoenen Spanjaarden
en toeristen de supermarktketen die een omzet draaide van ruim zeventien
miljoen euro omzet in 2011. Mercadona heeft inmiddels bijna
veertienhonderd vestigingen in Spanje.
Beide retailers
onderscheiden zich vooral van andere Spaanse winkeliers met het beleid
van hun topmannen. Ortega en Roig hameren op hard werken en structuur.
Door de Financiële Telegraaf omschreven als 'niet typisch Spaans'. De
oorzaak van de crisis ligt volgens Roig mede bij de lakse houding van
veel Spanjaarden. “Nagenoeg iedereen in Spanje leeft boven het
welvaartsniveau dat bij de geleverde productiviteit hoort", aldus de
directeur. Die luiheid heeft hij in zijn supermarkt aangepakt.
“Roig
is door goed te kijken naar Carrefour en Walmart sinds de jaren
negentig een voor Spanje nieuwe weg van detailhandel ingeslagen”,
verklaart consultant Alejandro Bertran uit Barcelona het succes van
Mercadona in De Financiële Telegraaf. “Hij besefte dat Mercadona mee
moest met de internationale standaarden.” De supermarkt is voordelig,
geprijsd, schoon, klantgericht en goed bevoorraad, terwijl werknemers
hard werken, en vakbonden tevreden zijn.
Ook Zara onderscheidt
zich met een strakke bedrijfscultuur. Modeverschijnselen moeten binnen
dertig dagen in de kledingwinkel zichtbaar zijn. Oud-topman van Zara
José María Castellanos vergelijkt de kleding van Zara met fruit. “In de
mode gebeurt met een grote voorraad hetzelfde als met voedsel: het
bederft snel”, citeert het Financieele dagblad. Daarom blijft de
modeketen haar assortiment ‘verversen’. Inditex laat per jaar
twaalfduizend designs maken en alle Zara-filialen krijgen twee keer per
week nieuwe voorraden die nooit bestaan uit dezelfde collectie.
http://www.bonno-van-der-putten.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten