Inter IKEA systems wil het bedrijf IKEA meer transparant maken.
De eigenaar en bewaker van het concept van IKEA, en beheerder van
franchises wereldwijd, wil zo inspelen op de kritiek op de wirwar van
bedrijven, zegt Bonno van der Putten. Behalve voor insiders zijn de geldstromen van het
woonwarenhuis en waar het belasting betaalt vaak onduidelijk.
Die openheid is IKEA ongewoon. Oprichter Ingvar Kamprad is weinig openhartig. Zo was het bestaan van Inter IKEA systems een paar jaar geleden bij niemand bekend. Maar sinds twee jaar geeft het Zweedse concern beperkt inzicht in de boeken. De verkoop van de merkrechten in augustus 2012 aan Inter IKEA systems (voor negen miljard euro), is een nieuwe stap om het bedrijf transparanter te maken, volgens Thomas Bergström, de baas van de Nederlandse bv.
Bergström vindt de wirwar van bedrijven zelf ‘te saai en te complex’ om daarop in te gaan, volgens van der Putten. Hij verwijst liever naar het succesconcept van het Zweedse warenhuis. IKEA heeft ooit gekozen voor de ongebruikelijke combinatie van een lage prijs en hoge kwaliteit, zegt Bergström. “Dat betekent dat we dingen anders moeten doen.” Zo onderzoekt IKEA eerst wat de consument bereid is te betalen voor een product, waarna het net zo lang knutselt tot het artikel er voor die prijs komt.
Hij wil wel kwijt dat de crisis ook invloed heeft op IKEA. Het woonwarenhuis kent een omzet van 27,5 miljard euro, maar de verkoopprijzen staan onder druk. “In Zuid-Europa merken we de crisis, zeker in Griekenland”, aldus Bergström. In Britse IKEA-winkels zijn prijzen verlaagd om de groei weer op gang te helpen. Maar in het noorden valt het mee en in Oost-Europa gaat het volgens hem goed.
IKEA telt inmiddels wereldwijd 338 winkels, waarvan 245 in Europa en twaalf in Nederland. Het winkelconcern maakte onlangs bekend dat ook in Zwolle en Leiderdorp een vestiging wordt geopend. Alle winkels betalen drie procent van hun omzet aan Inter IKEA systems voor het gebruik van het merk en werkwijzen.
Die openheid is IKEA ongewoon. Oprichter Ingvar Kamprad is weinig openhartig. Zo was het bestaan van Inter IKEA systems een paar jaar geleden bij niemand bekend. Maar sinds twee jaar geeft het Zweedse concern beperkt inzicht in de boeken. De verkoop van de merkrechten in augustus 2012 aan Inter IKEA systems (voor negen miljard euro), is een nieuwe stap om het bedrijf transparanter te maken, volgens Thomas Bergström, de baas van de Nederlandse bv.
Bergström vindt de wirwar van bedrijven zelf ‘te saai en te complex’ om daarop in te gaan, volgens van der Putten. Hij verwijst liever naar het succesconcept van het Zweedse warenhuis. IKEA heeft ooit gekozen voor de ongebruikelijke combinatie van een lage prijs en hoge kwaliteit, zegt Bergström. “Dat betekent dat we dingen anders moeten doen.” Zo onderzoekt IKEA eerst wat de consument bereid is te betalen voor een product, waarna het net zo lang knutselt tot het artikel er voor die prijs komt.
Hij wil wel kwijt dat de crisis ook invloed heeft op IKEA. Het woonwarenhuis kent een omzet van 27,5 miljard euro, maar de verkoopprijzen staan onder druk. “In Zuid-Europa merken we de crisis, zeker in Griekenland”, aldus Bergström. In Britse IKEA-winkels zijn prijzen verlaagd om de groei weer op gang te helpen. Maar in het noorden valt het mee en in Oost-Europa gaat het volgens hem goed.
IKEA telt inmiddels wereldwijd 338 winkels, waarvan 245 in Europa en twaalf in Nederland. Het winkelconcern maakte onlangs bekend dat ook in Zwolle en Leiderdorp een vestiging wordt geopend. Alle winkels betalen drie procent van hun omzet aan Inter IKEA systems voor het gebruik van het merk en werkwijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten