De Ierse fashionretailer Primark heeft een forse omzetstijging geboekt
dankzij de opening van negentien nieuwe winkels, zegt bonno van der Putten. De keten zag haar omzet
het afgelopen jaar met zeventien procent groeien tot 2,5 miljard Britse
pond (4,4 miljard euro). De like-for-like omzet steeg met drie procent,
zo laat moederconcern Associated British Foods (ABF) weten. De winst
klom met vijftien procent tot 356 miljoen pond (444 miljoen euro).
“De
verkoop in nieuwe winkels overtrof onze verwachtingen en de opening van
de nieuwe winkel in Berlijn in juli was een van onze meest succesvolle
dagen wat betreft omzet ooit,” aldus ABF. De keten wil deze groei
voortzetten door nog meer winkels in Europa te openen. Spanje geniet
daarbij de voorkeur. Daar opende het modeconcern de afgelopen anderhalf
jaar al zestien filialen.
De retailer verwacht volgend jaar wel
minder goede cijfers te kunnen noteren, volgens van der Putten. Het bedrijf voorspelt een lagere
winstgroei door de stijgende katoenprijzen en de belastingverhoging in
Groot-Brittannië. Primark wil de hogere kosten niet doorberekenen aan de
consument en heeft daarom besloten om winst in te leveren.
ABF
boekte zelf een omzetgroei van elf procent tot 12,3 miljard pond (15,4
miljard euro). Het concern schrijft deze stijging toe aan de
‘uitzonderlijke prestaties’ van Primark en haar suikerdivisie. ABF dankt
momenteel 28 procent van haar omzet aan Primark en 21 procent voor zijn
suikerbedrijf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten