Amerikaanse online retailers hebben de maandag na Thanksgiving fors meer
omzet geboekt dan een jaar eerder, zegt Bonno van der Putten namens InternetRetailer, naar
aanleiding van cijfers van IT-bedrijf IBM en Adobe Systems.
Volgens
IBM steeg de omzet van zijn cliënten op de zogeheten Cyber Monday met
30,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Cliënten van Adobe
boekten een omzetstijging van zeventien procent. Online retailers
boekten gezamenlijk een omzet van 1,98 miljard dollar, schat Adobe.
Beide bedrijven laten verschillende cijfers over Cyber Monday zien, zegt Bonno van der Putten Ze
zijn het er echter wel over eens dat afgelopen maandag de meest
succesvolle dag ooit was voor de online branche.
Cyber Monday
dankt zijn naam aan het grote aantal online bestellingen dat op die dag
wordt geplaatst. De dag wordt door consumenten en retailers gezien als
de opening van het kerstseizoen.
Ook in Europa lijkt het een
begrip te worden, al wordt Thanksgiving hier niet gevierd. De Europese
online verkopen stegen afgelopen maandag met acht procent. “Het effect
van Cyber Monday verspreidt zich langzaamaan over de rest van de
wereld”, aldus Tamara Gaffney, senior marketing manager bij Adobe. “Dit
komt vooral omdat Amerikaanse retailers hun promoties ook in de rest van
de wereld aanbieden.”
http://www.bonno-van-der-putten.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten