De nieuwe Budg€t-formule van Blokker met aantrekkelijk geprijsde
artikelen is precies waar consumenten behoefte aan hebben. Dat zegt
retailkenner bonno van der putten. "Veel mensen hebben lang gedacht dat de crisis
aan hen voorbij zou gaan, maar het gaat hard. Je ziet dat de
middenklasse in ons land kleiner wordt en dat er aan de onderkant van de
markt ruimte komt", zegt hij in het Algemeen Dagblad. Hij ziet de
nieuwe formule als hét antwoord op discounter Action.
Niet voor
niets is Action, dat een vergelijkbaar breed assortiment aanbiedt, in no
time een grote speler geworden. Het heeft een omzet van zeshonderd
miljoen euro en driehonderd winkels in Nederland. Er blijkt markt voor
goedkope winkels. Blokker-topman Roland Palmer bevestigt dat. “We
spelen met de Budg€t-formule in op de ontwikkeling in de detailhandel
dat onbekende nieuwe winkels steeds vaker in leegstaande winkelpanden
stappen: de pop-upstores.”
Volgens van der putten is de nieuwe formule ook ingegeven door de leegstand
van 58 E-Plaza-winkels. Roland Palmer, die na het overlijden van Jaap
Blokker de leiding kreeg bij Blokker, besloot om de games- en
spelletjeswinkel te sluiten na slechte resultaten door sterk
teruglopende bestedingen. “Het is een kans zoveel mogelijk medewerkers
van E-Plaza aan het werk te houden”, zegt Palmer. Vorige week opende
Blokker negen winkels in oude vestigingen van E-Plaza. Er volgen nog
'enkele tientallen' Budg€t-winkels.
De nieuwe formule kan worden omschreven als een afgeslankte versie
van de Big Bazar-winkel. Inmiddels zijn de winkels geopend in Purmerend,
Lelystad, Maarssenbroek, Alkmaar, Amsterdam, Amersfoort, Houten, Leiden
en Haarlem.
Eerder maakte Blokker al bekend niet alleen op goedkoop maar ook op
online te richten. In al haar Blokker-vestigingen heeft het afhaalpunten
ingericht, waar klanten hun online bestelde producten kunnen afhalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten