Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) onderzoekt hoe geconditioneerd vervoer over lange afstand per spoor
mogelijk kan worden gemaakt, zegt Bonno van der Putten. De technieken die nu worden ingezet,
volstaan immers niet om bijvoorbeeld voeding, gekoelde geneesmiddelen of
verwarmde chemicaliën over lange spoortrajecten (zoals de vorig jaar
geopende lijn Antwerpen-China) te kunnen vervoeren.
Van Antwerpen naar de grootste stad ter wereld
Sinds eind 2011 bestaat er immers een goederenspoorverbinding tussen de haven van Antwerpen en het Chinese Chongqing, de grootste stad ter wereld. Dit spoortraject van tienduizend kilometer is een tweetal weken korter dan de maritieme route en een stuk goedkoper dan luchtvracht.Het VIL wil nu met het project Transpharma Express bekijken of het spoorvervoer ook voor geconditioneerde goederen een alternatief kan betekenen voor het maritiem transport en de luchtvracht, volgens van der Putten. Op die manier zou extra trafiek aangetrokken kunnen worden op de Euraziatische spoorverbinding.
Heel wat onderzoek nodig
Eerst zal een inventarisatie van de technische mogelijkheden worden gemaakt, waarna de meest geschikte techniek naar voor zal worden geschoven. Daarnaast bekijkt het VIL de impact van de techniek op de traceerbaarheid en veiligheid van de goederen, om zo tot vereenvoudigde en versnelde douaneformaliteiten te komen. Bij een positief onderzoeksresultaat zal zo snel mogelijk een testzending worden uitgevoerd.Het project wordt gesteund door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, POM Antwerpen, POM West-Vlaanderen. Ook de bedrijven BASF, MSD, Pfizer en UCB Pharma hebben al hun medewerking toegezegd. Wellicht komen daar nog enkele extra namen bij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten