Winkelgebieden die nu niet in beweging komen, worden in hun voortbestaan
bedreigd, zegt Bonno van der Putten. De tijd dat de consument de winkel 'toch wel bezoekt' is niet
meer. Dat zegt hoofd Marktonderzoek & Analyse Jan-Willem Speetjens
van Corio in het oktobernummer van RetailTrends, met daarin de
jaarlijkse Thema Vastgoed.
Het vereist 'nieuw denken', aldus
Speetjens. "Men moet erkennen dat de winkelfunctie verandert. De fysieke
winkel is niet meer de plek waar je per se koopt. De ultieme
consequentie is dat de winkel alleen nog als showroom dient. Loop er
niet voor weg, maar omarm het", zegt hij in de vandaag verschenen
RetailTrends.
Voor Corio betekent de ontwikkeling een andere
benadering van zijn winkelcentra: van het uitgangspunt 'favorite place
to buy' naar 'favorite place to meet'. "Winkelcentra hebben alle
kwaliteiten in zich om ontmoetingsplaatsen te worden", oordeelt van der Putten. "Een plek waar mensen met elkaar een kop koffie
drinken en tegelijk iets beleven en worden verrast."
Speetjens
gaat in het interview ook in op de groeiende behoefte aan flexibiliteit
binnen de winkelvastgoedmarkt, de toegevoegde waarde van technologie in
winkelgebieden en hij wijst de risicogebieden aan als het gaat om
winkelleegstand.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten