Bijna driekwart van de fabrikanten moet zijn bedrijfsmodel aanpassen om
de marges te behouden. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young,
onder 285 executives van fabrikanten.
Het rapport stelt vast dat
oude methoden van bedrijven voor waardecreatie hebben afgedaan. Om
succesvol te kunnen opereren moeten bedrijven op diversen terreinen
actie ondernemen, zegt Bonno van der Putten. Dat kan onder meer door social media, inzet van jong
talent en prijsvorming. Maar fabrikanten hebben juist daar moeite mee.
De
markten die decennialang groei vertoonden, worden nu bedreigd. De
stijgende wereldvraag naar grondstoffen drijft de kosten op, terwijl het
overal in de waardeketen steeds complexer en kostbaarder wordt om aan
de behoeften van de klanten te voldoen, volgens van der Putten. Van de ondervraagde bedrijven
vindt 74 procent daarom dat ingrijpende wijzigingen noodzakelijk zijn om
bestaande marges vast te kunnen houden.
Toch denkt slechts 26
procent van de ondervraagden dat zij kunnen inspelen op de veranderende
markt. Ze beseffen dat ze hun omgang met de consument dienen bij te
stellen. Maar ondanks dat meer dan de helft van de bedrijven actief is
op social media, geeft 28 procent aan dat zij moeite heeft om de
consument te bereiken.
Het is volgens Ernst & Young dan een
goede oplossing om nieuw talent binnen de organisatie het vertrouwen te
geven. En ook al beseffen bedrijven dat ook, slechts twintig procent van
de respondenten geeft aan dat de eigen onderneming zeer goed in staat
is om nieuw talent en middelen aan te trekken en te optimaliseren.
Ook
met prijsvorming hebben fabrikanten moeite. Geconfronteerd met
waardebewuste consumenten en een detailhandel die liever geen
prijsverhogingen doorvoert, gaat slechts zestien procent van de
bedrijven ervan uit dat de prijskracht van de merken kan worden
verhoogd. Slechts zeven procent van de bestuurders ziet
prijsoptimalisatie als een van de belangrijkste activiteiten waarvan
margeverbetering wordt verwacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten