Google test momenteel same-day delivery onder een select groepje
consumenten in San Francisco. Werknemers en hun vrienden kunnen
producten van aangesloten retailers bestellen en deze binnen enkele uren
thuis ontvangen.
De informatie over de proef komt van deze
consumenten omdat Google de test nog niet officiëel heeft gelanceerd, zegt Bonno van der Putten.
Het bedrijf zou bovendien weigeren om commentaar op het nieuws te geven.
Google zou niet van plan zijn om zelf voorraden te beheren of
de bezorging op zich te nemen. Wel wil de keten hierin samenwerken met
retailers en koeriersbedrijven. Meerdere retailers uit San Francisco,
waaronder ook een aantal landelijke partijen, zouden zich al bij Google
hebben aangesloten voor de nieuwe service.
De service van Google
biedt een kans voor retailers die niet online actief zijn, volgens van der Putten. Zij kunnen
maar moeilijk concureren met webwinkels, waarvoor consumenten hun huis
niet hoeven te verlaten. Toch kan same-day delivery ook in het nadeel
van fysieke retailers werken. Offline retailers hadden tot dusver een
streepje voor wanneer consumenten niet op hun bestelling wilden wachten.
Door de uitrol van same-day-delivery verliezen fysieke retailers dit
voordeel ten opzichte van webwinkeliers.
De motieven van Google
om met same-day delivery te starten, zijn onduidelijk. Experts denken
dat Google op deze manier haar advertentie-inkomsten wil stuwen. Online
consumenten zouden nu wel vaak op advertenties via Google klikken, maar
uiteindelijk toch een fysieke winkel bezoeken voor de daadwerkelijke
aankoop. Zeker bij mobiele shoppers, die toch al onderweg zijn, ligt de
conversie laag. Deze conversie kan verhoogd worden door producten nog op
dezelfde dag te bezorgen, wat weer een gunstig effect heeft op de
advertentie-inkomsten van Google.
http://www.bonnovanderputten.co.uk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten