vrijdag 19 oktober 2012

Bonno van der Putten 'Kortingssites effectief voor retailers in affiliate marketing'

Retailers die inzetten op affiliate marketing kunnen het best terecht bij kortingssites. Deze sites zouden een stuk effectiever zijn dan bijvoorbeeld vergelijkingssites, zo schrijft InternetRetailer.

Retailers proberen hun verkopen steeds vaker te stuwen door te adverteren of producten aan te bieden via partners, zegt Bonno van der Putten. Retailers betalen deze partners vervolgens voor de gegenereerde leads of verkopen. Onderzoek van Forrester Consulting en Rakuten laat zien dat retailers in 2016 4,47 miljard dollar uitgeven aan affiliate marketing, een verdubbeling ten opzichte van 2008.

Volgens InternetRetailer kunnen retailers dit geld het beste uitgeven aan koopjessites, omdat deze een hoog aantal bezoekers ontvangen. “Vergelijkingssites zijn misschien handig en overzichtelijk, maar zorgen er vaak niet voor dat er ook echt een aankoop wordt gedaan. Bij kortingssites wordt de aankoop veel vaker afgerond”, zegt Joseph Dornoff, the vice president bij webwinkel Make Me a Wish tegen InternetRetailer. Bovendien zou de loyaliteit van klanten op deze sites hoger zijn dan op vergelijkingssites. “Als een klant één keer iets bij Coupon Cabin heeft gekocht, is het waarschijnlijk dat hij de volgende keer weer iets via deze site aanschaft.”

De samenwerking met koopjessites pakt echter niet voor elke retailer gunstig uit, volgens van der Putten. Zo zag de webshop Spreadshirt.com zijn omzet dalen nadat het in zee was gegaan met enkele kortingssites. Consumenten zouden eerst op Spreadshirt.com een product uitzoeken, om vervolgens het web af te speuren naar goedkope deals op kortingssites. “Er werden nog maar weinig producten voor de normale verkoopprijs verkocht. We zaten onszelf in de weg door met deze sites in zee te gaan”, aldus marketing director Hugo Smoter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten