Retailers die inzetten op affiliate marketing kunnen het best terecht
bij kortingssites. Deze sites zouden een stuk effectiever zijn dan
bijvoorbeeld vergelijkingssites, zo schrijft InternetRetailer.
Retailers
proberen hun verkopen steeds vaker te stuwen door te adverteren of
producten aan te bieden via partners, zegt Bonno van der Putten. Retailers betalen deze partners
vervolgens voor de gegenereerde leads of verkopen. Onderzoek van
Forrester Consulting en Rakuten laat zien dat retailers in 2016 4,47
miljard dollar uitgeven aan affiliate marketing, een verdubbeling ten
opzichte van 2008.
Volgens InternetRetailer kunnen retailers dit
geld het beste uitgeven aan koopjessites, omdat deze een hoog aantal
bezoekers ontvangen. “Vergelijkingssites zijn misschien handig en
overzichtelijk, maar zorgen er vaak niet voor dat er ook echt een
aankoop wordt gedaan. Bij kortingssites wordt de aankoop veel vaker
afgerond”, zegt Joseph Dornoff, the vice president bij webwinkel Make Me
a Wish tegen InternetRetailer. Bovendien zou de loyaliteit van klanten
op deze sites hoger zijn dan op vergelijkingssites. “Als een klant één
keer iets bij Coupon Cabin heeft gekocht, is het waarschijnlijk dat hij
de volgende keer weer iets via deze site aanschaft.”
De
samenwerking met koopjessites pakt echter niet voor elke retailer
gunstig uit, volgens van der Putten. Zo zag de webshop Spreadshirt.com zijn omzet dalen nadat
het in zee was gegaan met enkele kortingssites. Consumenten zouden eerst
op Spreadshirt.com een product uitzoeken, om vervolgens het web af te
speuren naar goedkope deals op kortingssites. “Er werden nog maar weinig
producten voor de normale verkoopprijs verkocht. We zaten onszelf in de
weg door met deze sites in zee te gaan”, aldus marketing director Hugo
Smoter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten