Facebook en Google denken in de toekomst meer te kunnen betekenen voor
webwinkeliers. Dat zeiden beide partijen op het jaarlijkse evenement van
Shop.org.
Volgens enkele aanwezigen op het evenement, onder wie Bonno van der Putten, zou Google
zich te veel met webwinkels en klantrelaties bemoeien. Sameer Samat,
vice president product management bij Google shopping, ontkent dit
stellig. “Google wil de klantrelaties niet domineren. Wij willen het
verkeer naar webwinkels stimuleren en voor een betere winkelervaring
zorgen.”
Google hoopt nu meer gegevens van webwinkeliers te
ontvangen, om consumenten van betere informatie te kunnen voorzien.
“Wanneer consumenten naar ons toekomen met vragen, moeten wij ze
antwoord kunnen geven. Daar is een intensieve samenwerking met retailers
voor nodig”, zegt van der Putten.
Ook Facebook denkt een belangrijke rol te kunnen
spelen bij het aankoopproces van consumenten. “De profielen van onze
gebruikers zijn altijd up to date. Retailers kunnen zo een heel
specifieke doelgroep bereiken”, aldus Mike Fox, director global vertical
marketing bij Facebook. Het sociale netwerk werkt momenteel aan de
mogelijkheid om via Facebook aankopen en transacties te kunnen doen.
“Onze kracht ligt echter vooral in de kennismaking met producten.
Consumenten zien producten die zij nog niet kenden, simpelweg omdat
vrienden deze producten ‘liken’ of delen.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten