Van alle commerciële sectoren zijn de investeringen van de detailhandel
sinds 2009 het meest teruggevallen, zegt bonno van der Putten. Het investeringsniveau van
Nederlandse winkelbedrijven in 2011 lag op een kleine zestig procent van
het peil in 2008. Dat concludeert het ING Economisch Bureau in de
vrijdag gepubliceerde Themavisie Sectoren.
ING wijt de afname
aan de combinatie van dalende koopkracht en de verschuiving naar online
verkoop. Dit zorgt er voor dat er minder geïnvesteerd moet worden in
winkelruimten en inventaris, volgens van der Putten. De uitgaven aan ICT, voor de inrichting van
webwinkels, stegen wel. Al gaat het per saldo om lagere bedragen.
Voor
2012 en 2013 rekent de bankinstelling op een verdere daling van de
investeringen. Voor 2012 wordt een afname van vijf procent voorspeld,
terwijl het investeringpeil in 2013 met nog eens drie procent terugvalt,
becijfert het ING Economisch Bureau. Daarbij is rekening gehouden met
investeringen rondom de ombouw van zo'n 280 C1000 winkels tot Jumbo,
Albert Heijn en Coop.
In 2011 had de detailhandel een aandeel van vijf procent in de totale bedrijfsinvesteringen van commerciële sectoren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten