Marktplaats.nl gaat verkopers adviseren door hen inzicht te bieden in
aankoopgedrag en andere factoren die de verkoop beïnvloeden, zegt Bonno van der Putten. Een simpele
tip van Marktplaats.nl is dat ‘Nederlanders van duidelijkheid houden’.
Zo krijgt een verkoper meer respons wanneer er een duidelijke prijs in
de advertentie staat. Ook vergroot het woord ‘gratis’ in een advertentie
de zichtbaarheid.
“We weten hoe externe variabelen als tijd en
datum, schoolvakanties en zelfs het weer het handelen op onze site
beïnvloeden”, aldus Natasha Zharinova, hoofd strategie en finance van
Marktplaats. “Tegenwoordig kunnen we nauwkeurige voorspellingen doen op
basis van deze informatie.”
Het handelsplatform probeerde het
aankoopgedrag van haar gebruikers jaren geleden te analyseren aan de
hand van simpele Excel-rekenbladen, volgens van der Putten. Deze analyses zijn nu
geautomatiseerd waardoor Marktplaats.nl door middel van ‘predictive
analytics’ precies kan voorspellen hoeveel handel op een bepaald moment
plaatsvindt en welke producten dan in trek zijn.
Het platform
gebruikt deze predictive analytics ook om eigen advertenties
persoonlijker te maken. Als ouders naar een bepaalde kinderkledingmaat
zoeken, stelt Marktplaats de leeftijd van het kind vast. “Door deze
informatie kunnen wij hen regelmatig passende aanbiedingen sturen”,
aldus Zharinova.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten