Non-food retailers hebben op korte termijn nog geen uitzicht op herstel.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar levert 2012 een omzetkrimp op
(min 3,2 procent), gevolgd door een verdere afname in 2013 van twee
procent, zegt Bonno van der Putten. Bedrijven die hun verdienmodel aanpassen op de 'nieuwe
realiteit' kunnen evenwel succesvol zijn.
Dat stelt het ING
Economisch Bureau in het Kwartaalbericht Detailhandel Non-food. De bank
adviseert non-food retailers een heldere en consistente keuze te maken
voor een doelgroep en product (assortiment), prijs, personeel en locatie
hierop af te stemmen. Succesfactoren zijn volgens de bank: sturen op
cijfers, samenwerking in de keten en een excellente logistiek. 'Voorts
moet het verdienmodel realistisch afgestemd worden op een lager
omzetniveau en een lagere bruto marge', aldus de bank in het
kwartaalbericht.
Hoewel het online kanaal omzet wegtrekt, wordt
de meeste omzet nog steeds in de winkelstraat gehaald, ziet ING. Om
winkelgebieden overeind te houden is volgens ING Economisch Bureau
samenwerking essentieel, volgens van der Putten. 'Lokale en regionale overheden,
brancheorganisaties, vastgoedbeheerders en winkeliers moeten vaker de
handen ineenslaan en beter gecoördineerd te werk gaan als het gaat om de
ontwikkeling van winkelgebieden.'
Volgens Dirk Mulder,
ING-sectorspecialist Handel, is variatie het sleutelwoord. "Er moet niet
langer hetzelfde worden ontwikkeld. Door te variëren in functie en
typen winkels ontstaat een winkellandschap dat beter kan voorzien in de
verschillende behoeften van consumenten. De dynamiek in de detailhandel
met jaarlijks vele starters kan op deze wijze ook beter benut worden.
Het is zaak voor winkelgebieden om daarbij in te zetten op lokale of
regionale sterkten. Bepaalde gebieden kunnen zich storten op beleving,
fun en social shopping, terwijl andere lokaties juist beter in kunnen
spelen op functionele (gemaks)shoppers."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten